Czy patrzymy na świat oczami Moneta, Matisse'a, Gauguina, Picassa?
Dzieje sztuki od paleolitu do współczesności wskazują na pewien zasadniczy punkt wspólny malarstwa. Niezależnie od epoki, stylu i kierunku w sztuce twórcy koncentrują się na obranym wycinku rzeczywistości, bądź też obierają im tylko właściwy specyficzny sposób jej penetracji. Epoka, w której żyją predestynuje ich do takiej a nie innej postawy twórczej. Często jednak sami stawiają sobie granice poszukiwań twórczych.
Szczególnie jest to widoczne w dziejach sztuki od końca XIX wieku do czasów bliższych nam współcześnie. Właśnie w tym okresie częste zmiany w stylach i kierunkach są najbardziej radykalne. Impresjonizm - bezpośrednie, wrażeniowe postrzeganie zmienności natury. Dla tego kierunku nie istnieje niezmienny pejzaż, w zależności od oświetlenia zmieniają się kolory, a nawet kształty postrzeganej rzeczywistości. Nie zdajemy sobie sprawy jak ten nowy sposób postrzegania świata wywarł wpływ również na nas, ludzi żyjących obecnie. Żyjemy w świecie obrazkowym, dzisiaj człowiek jest w stanie obejrzeć w ciągu godziny więcej medialnych przekazów, więcej obrazów świata, niż poprzednie pokolenia przez stulecia. Nie tylko impresjonizm, ale i następne kierunki i nowe pokolenia twórców, ich nowatorskie spojrzenie na otaczający nas świat na zawsze odmieniły nasz sposób percepcji rzeczywistości.
Paul Gauguin, Siesta, olej na płótnie, 1894
Poprzez malarstwo, fotografię, film i nowe media patrzymy na świat oczami Moneta, Matisse'a, Gauguina, Picassa i wielu innych twórców, którzy odważyli się pokazać świat taki jaki zobaczyli, odczuli w sobie i wokół siebie. Zrobili to wbrew panującemu kanonowi w sztuce im współczesnej. Dzięki nim zmieniło się postrzeganie nas samych i otaczającego nas świata. I nie wynika to wyłącznie ze zmieniającego się obiektywnie obrazu realnej rzeczywistości.
Cézanne Paul, Grający w karty, 1890–92 — Musée d´Orsay, Paryż
Chociaż trudno to sobie wyobrazić, ale bez przekraczania granic i kanonów w sztuce, fotografie, filmy i inne wizualne przekazy medialne wyglądałyby zupełnie inaczej. Może warto bliżej poznać któryś z bardziej znanych kierunków w sztuce i potem oglądając tv, film, czy obrazki z informacyjnego portalu internetowego wyobrazić sobie co byłoby gdyby jakimś cudem ten kierunek w historii sztuki nie istniał. Przedsięwzięcie trudne, może nawet niemożliwe, ale na tyle interesujące, że może znajdzie się ktoś, kto będzie chciał podjąć takie wyzwanie.
Komentarze
Prześlij komentarz